Picture
Per Jensens nya bok!Spännande!
Va på föreläsning igår. Det var Per Jensen som föreläste, han bar bla skrivit boken som jag hade i skolan när jag läste etologi så jag hade höga förväntningar på föreläsningen.
    Föreläsningen heter "Hundens språk och tankar". Jag trodde att den skulle handla mer om hundens egna språk, men hoppades på att de skulle vara mer avancerat och hoppades att jag skulle få lite mer funderingar osv. Föreläsningen upnådde mina förväntningar och mer där till.
    Det handlade mer om hur vi avlat fram de hundar vi har idag, och de mer än att hunden bara kommer från en varg. I stora drag handlade allt han pratade om om vetenskap, alltså the real deal. Inget någon har hittat på och inga tester som är halvbra. Detta va vetenskap på hög nivå!
   
Han pratade mycket om inlärning och hur hunden läser människan språk, och har lärt sig detta genom avel. Hur hunden faktiskt har lärt sig att kommunicerar med oss, och detta inte genom inlärning! Utan avel. Ska inte nämna alla test han tog upp men detta bygger då på noggranna tester på hundar och vargar som är uppväxta som hundar. Vargarna och hundarna skiljer sig enormt mycket från varandra när det säller att förstå vårat språk. Vår närmaste släkting- schimpanser, hade också mycket sämre egenskaper när det gäller att förstå människans språk, med språk menar jag kroppsspråk. tex vad vi menar när vi pekar på saker. Hunden va helt klart överlägsen när de gäller att kommunicera och vilja samarbeta med oss i situationer som den själv inte kan lösa.
    Han han mer väldigt mycket på dom timmar han föreläste och hoppas verkligen att jag får gå på någon av hans föreläsningar igen, han hade väldigt bra tankar och visade väldigt bra faktagrund till saker och ting. Men hans egna funderingar och tankar va också väldigt bra tycker jag, väldigt klok och framförallt logisk.


Hundens språk och tankar


"Under senare år har forskningen formligen exploderat kring hundens ursprung, hur den tänker och känner, samt hur den kommunicerar med människor och andra hundar. En garanterat fascinerande föreläsning där det står klart att de flesta underskattat hur mycket hunden förstår och klarar av. Det har också stor betydelse för synen på hur vi ska behandla hunden när vi t ex tränar. " - Per Jensen
Klicka Här för att komma till Pers hemsida.

SSM i IPO- Klicka HÄR för att de Dellas fars resultat.


8/19/2012 03:06:17 am

Ja, visst är Per fantastisk. En av mina absoluta favoriter. Har lärt mig så mycket av honom och både hunden och andra djur.

Kramkalas
Eva

Reply



Leave a Reply.