Picture
Då va studiebesök nr 2 för i år avklarat! Dock va de frivilligt för oss i trean. Kände att jag ville med för att lära mig om sporten, och hundarna. Komma in i deras värld lite liksom. Detta är ju långt ifrån "hemmaplan" för mig.
    Dagen va lång, igen. Åkte från skolan klockan 6 och kom hem vid 21. Men som att jag har världens bästa polare, Johan, så va han med Della i stort sätt hela dagen! Så kunde än en gång åka iväg utan att känna så stor ångest. Hade vart surt att missa denna dagen! Kommer ju aldrig kunna åka till greyhound park och få föreläsning osv och få gå "bakom kulisserna" som vi fick göra.
    Greyhounden användes som hetsjakthund från början. Dessa hundar jagar mindre vilt med hjälp av synen. Den jagar alltså inte med näsan som många andra jakthundar. När hetsjakt inte längre användes hölls i stället coursingtävlingar, där två hundar släpptes efter ett vilt , oftast hare. Tävlingar som dessa hålls fortfarande i vissa länder, men i Sverige är de inte tillåtet att använda djur på detta sättet. Istället har man en mekanisk hare, som kan bestå av en plastpåse eller något annat som bara fladdrar. De behöver alltså inte se ut som ett riktigt djur. Hundarna kommer upp i sin maxhastighet på 3 steg, max är runt 70 km/h. De är sjukt coolt!
  Man märker en tydlig skillnad mellan Svenska tävlingsregler och utländska, vi är mycket mer måna om att hundarna ska hålla. Alltså finns de krav på hur länge hunden måste vila innan nästa tävling osv. Man måste också gå en kurs och göra ett prov för att få tävla med sin hund. Denna licens kan dras in om man missköter hunden på något sätt. Detta tycker jag verkligen är bra! Dock är de inte som i IPO, man måste inte ha en ny licens för varje hund utan man tar en licens och sedan ska man bara "underhålla" den. Är man inte aktiv under en tid så dras den in så man får "fräscha upp minnet" om man väljer att hålla på med sporten igen. 
    En annan mycket bra sak är att alla hundar måste gå igenom en vet. besiktning innan dom kliver in på tävlingsbanan. Man kan då förebygga att en skadad hund tävlar och blir sämre. Jag upplever verkligen sporten som mycket seriös och bra då man verkligen verkar vara mån om hundarna.
    När hundarna tävlar så är de även krav på att munkorg är på, den är extremt lätt. Man har munkorgen för att minska risken för skador om hundarna skulle ryka ihop när haren stannar. Bråk under loppet förekommer inte(iaf extremt ovanligt som jag förstod). Hundarna är så låsta vid bytet och springer dessutom gärna fler, därför blir de inte bråk under loppet.
    En sak som dock gör mig extremt ledsen är de olika "indelningarna" på rasen. Jag frågade lite om hur utställnings exen skilde sig från de som tävlade. Ska man ställa ut så ska man inte låta hunden vara lös eftersom hunden bygger muskler då(för mycket muskler tycker "man"). Alltså större och bättre muskler än om man bara har dem i koppel. Då kan jag undra, vem har hund utan att släppa den lös så den får springa av sig? Alla hundar måste få utlopp för sin energi och nej de får inte hunden om den bara får gå koppelpromenader. Dessutom är denna ras är gjord för att springa! De handlar dessutom om aktivering, skulle jag aldrig ha mina lösa skulle dom.... ja, jag vill inte ens tänka på de. Man kanske inte behöver ha sin hund lös i skogen om man inte vill eller vågar.... men springa av sig ska dem få göra! De är de minsta man kan begära .Blir verkligen ledsen när folk tar skönhet framför sunt förnuft. Visst har alla hundar har olika behov men ett behov som alla hundar har kallas motion, och motion i enbart koppel...De är inte all motion som jag anser att en hund behöver. Är man inte intresserad av att ge sin hund allt den behöver så ska man inte heller ha hund. Detta är iaf inte okej i mina ögon. Sedan finns de säkert mer eller mindre extrema utställningsfolk!
    Den finns även Greyhounds som tävlar i lydnad, viltspår och agiliy. Så man kan givetvis ha hundarna till mer än "bara" kapplöpning.
Klicka på bilderna för full storlek! ;)
   

9/16/2012 12:11:39 am

Vad skoj att jag hittade in här och såg att du går i Forshaga! Gick också Hundsport för några år sen nämligen, tog studenten -10. Världens bästa skola! Minns mitt besök på Greyhound Park också, blev helt förälskad i rasen! Nån gång ska jag ha en... Ha det gott! =)

Reply
9/16/2012 05:18:15 am

Sv: Visst är han! Läser en kurs på Linköpings universitet och får läsa hans bok och artikel där. Bra läsning! =) Vad var du på för föreläsningen för honom?

Jag började på skolan med borderterriern Indra och skaffade Skurk under slutet av skolgången. Var helt inställd på att jobba med hundar, men det blev med människor istället, haha =) Vad har du för framtidsplaner? Du gick i trean va?

Reply
9/17/2012 08:20:23 pm


Jag var en agilitynörd som börjat med freestyle och även rallylydnad, när jag började och gick på skolan. Men allt eftersom blev jag mer och mer lydnads- och bruksintresserad, och ja, det är det jag sysslar med idag! Plus drag, men det funkar inte med Skurk då han har ryggproblem. Vad sysslar ni med?

Ja men vad kul! Så du får jobb där efter studenten? Jag är utbildad fritidsledare och har hamnat på fritidsgård, men vi får se vad som händer i framtiden! Arbeta med hund låter ju inte alls tokigt du! ;) Tror det är väldigt spännande yrken!

Reply



Leave a Reply.