Picture
Har länge velat ha en "aktiveringsleksak" till Della. Är praktiskt när man tex lagar mat eller är upptagen men ändå vill låta hunden göra något. Då man man slänga in lite mat eller annat i leksaken så får dom kämpa en stund. Men just nu känner jag att jag är mer i behov av en lugn aktivering och då är inte en boll som dom ska rulla runt osv de bästa alternativet. Praktiskt nog hittade vi bästa kongen när vi på va Ilandas djuraffär. Är en vanlig kong, utan snöre. De är nog tänkt att man ska stoppa in galet stora godisar i, iallafall om man utgår från bilden på förpackningen. Men min lilla vän Elin hade bästa idén på lager! Man lägger nått gojjs i kongen och lägger den i frysen, sedan kan hunden slicka ut de medan de smälter långsamt, de braiga är att hunden inte kan tugga i sig de kalla så de blir inte isigt i magen. Hur smart är inte de? Dessutom är det bra att ge hunden när man ensamhetstränar då de är lugnande för dem att slicka. I like!
    Så just nu ligger Della på rummet och gottar sig med mjukost, köttbullar och blodpudding. Körde allt i mixern med lite vatten så de skulle bli lite mer rinnigt, äckligare syn får man leta efter!
    Är glad att jag har en hund som uppskattar de mesta iaf, för kongen va då inte billig.. Ca 300 för Dellas storlek. Men de va de värt som att hon blir så glad så fort man tar fram den (:
    Förövrigt är kong verkligen ett bra märke, när jag tog hem Della på prov (snart 6 månader sedan) så köpte jag en kong med snöre för träning. De finns nog ingen boll som blivit så misshandlad och tuggad på som den, men de enda som är lite slitet är snöret! Snacka om skillnad om man jämför dom billiga bollarna som går sönder innan man kommit ut ut affären (om schäferbus är med ;))

10/2/2012 05:07:26 am

Jättefiffgt att göra så. På sommaren kan man ju göra "isglass" också. Vatten med buljong och in i frysen. =)

Reply
10/2/2012 05:17:22 pm

Superbra tips! Ska prova det på mina marodörer här hemma.

Reply



Leave a Reply.